Grupy duszpasterskie

Pielgrzymi szlak po Ziemi Kłodzkie

We wtorkowy poranek 9 września po modlitwie o szczęśliwą podróż, członkowie Rady Duszpasterskiej, a także inni mieszkańcy Gostynia wyruszyli na pielgrzymi szlak po Ziemi Kłodzkiej. Grupa 30 pątników postanowiła nawiedzić najważniejsze sanktuaria tej ziemi. Rozpoczęliśmy zwiedzanie od Bazyliki Mniejszej Nawiedzenia NMP w Bardzie Śląskim. Budowla tego sanktuarium budzi powszechny zachwyt ,a cudowna  figurka Matki Bożej Bardzkiej ( z ok. 1110r. ) jest celem, do którego zdążają od wieków liczne grupy pielgrzymów . Należy wspomnieć tutaj pobyty św. Jan Paweł II, bł. Stefana Wyszyńskiego  i wielu innych.

Dla upamiętnienia 700-lecia  pielgrzymowania do Barda w miejscu dawnej krypty, wybudowano panoramiczną szopkę. Zwiedzających to cudowne miejsce  zachwycają również : Muzeum Sztuki Sakralnej, Kaplica Górska na Górze Bardzkiej – Kalwarii, źródełko Maryi znajdujące się w drodze do tej kaplicy. Na górze Różańcowej wzdłuż alei lipowo-klonowej znajdują się liczne kaplice różańcowe ,wchodzące w skład Drogi Krzyżowej. Historię związaną z tym miejscem od XII w. opowiadają ojcowie Redemptoryści - gospodarze tego sanktuarium. Kolejnym przystankiem na naszym szlaku był Klasztor „Chrystus Rex” Zgromadzenia Najświętszych Serc Jezusa i Maryi – Ojców Sercanów (białych) w Polanicy Zdroju na  Starkówku. W tym pięknie położonym wśród wzniesień miejscu, zapoznaliśmy się z historią zgromadzenia a w prowadzonym Muzeum Etnograficznym obejrzeliśmy eksponaty  z pobytów ojców na misjach w licznych krajach tj.: Polinezja, Haiti ,Norwegia ,Afryka, Japonia,….. Po odmówieniu w kaplicy zakonnej koronki do Miłosierdzia Bożego wyruszyliśmy do Domu Sióstr Urszulanek (Rzymskich) w Polanicy Zdroju. Siostry przyjęły nas bardzo serdecznie i zapewniły bardzo dobre warunki zakwaterowania, wyżywienia oraz modlitwy i odpoczynku. Miejsce to było naszą przystanią skąd wyruszaliśmy na szlaki wiodące po Ziemi Kłodzkiej. Kolejnego dnia po Mszy św. w kaplicy sióstr i wspaniałym śniadaniu wyruszyliśmy do najważniejszego sanktuarium patronki tej ziemi – Bazyliki Matki Bożej Wambierzyckiej Królowej Rodzin. Nasze zwiedzanie odbywaliśmy dwa dni po głównych uroczystościach odpustowych (8.IX.). Pani przewodnik poprowadziła nas krużgankami do wnętrza bazyliki ,a  następnie uczestniczyliśmy w Mszy świętej sprawowanej w naszej  intencji , po Eucharystii ojciec przeor wystawił nam do ucałowania cudowną figurkę Matki Bożej Wambierzyckiej, królującą na tej ziemi w ołtarzu głównym. Trudno to miejsce opisać słowami, szczególnie patrząc na fronton bazyliki, która przypomina świątynię Salomona. Ubogaceni duchowo, po nabraniu wody ze Źródełka Maryi, czynnego od ponad 250 lat wyruszyliśmy „drogą 100 zakrętów” wiodącą do Kudowy Zdrój.  Za oknami autokaru przewijały nam się wspaniałe, skąpane w słońcu wzniesienia  okolic Radkowa i Karłowa. Wspaniała trasa  prowadząca przez Lisią Przełęcz ( 780 m npm), wijąca się wśród lasów świerkowych i bukowych, umożliwia również obejrzenie  mnóstwa ciekawych form skalnych tj.: grzyby, maczugi ,baszty , a w konsekwencji prowadząca do podnóża Szczelińca Wielkiego. Ciesząc się wspaniałą pogodą dotarliśmy do Kudowy - Czermnej. Jest to miejsce szczególne. Kaplica Czaszek upamiętnia tysiące ofiar wojen i chorób  ,które miały tam miejsce na przestrzeni dziejów. Po powrocie do Polanicy odbyliśmy spacer po uzdrowisku i zwiedziliśmy Sanktuarium Wniebowzięcia NMP znajdujące się w kościele parafialnym. Jest ono  jedynym sanktuarium w diecezji świdnickiej gdzie od 30.IV.2013r.  oddawana jest cześć Matce Bożej Nieustającej Pomocy. Czas szybko minął  i 11 września po rannej Mszy św. opuszczaliśmy gościnne progi Sióstr Urszulanek, udając się do stolicy tej ziemi, czyli prastarego Kłodzka. Wśród wielu miejsc które odwiedziliśmy należy wspomnieć najstarszy i najpiękniejszy kościół Kłodzka – pw. Wniebowzięcia NMP. Jego ponad 600- letnie dzieje są pasjonującą historią i zachwycają nawarstwiającą się architekturą, dekoracjami i wyposażeniem wnętrza. Zawdzięczamy to Jezuitom oraz sprowadzanym licznym artystom włoskim i polskim. W ołtarzy głównym figurka gotycka Matki Boskiej Bolesnej z Dzieciątkiem datowana na 1450r.   Monumentalna budowla kościoła góruje nad Starówką, a w jej pobliżu można podziwiać gotycki most św. Jana , który łączy od ponad 750 lat Rynek z wyspą Piasek, na której w  kościele M.B. Różańcowej widać ślady powodzi z 1997roku. W kroplach deszczu opuszczamy gościnną ziemię kłodzką , a w drodze powrotnej zatrzymujemy się jeszcze w Ząbkowicach Śląskich, gdzie mamy okazję zobaczyć drugą  w Polsce „Krzywą Wieżę” ,która ponad 2 m odchyliła się od pionu. Zmierzając do Gostynia dziękujemy Bożej Opatrzności za piękną pogodę i możliwość zwiedzenia tak wielu „cudownych” i ciekawych miejsc. Ubogaceni duchowo , zrelaksowani i pełni optymizmu, że przed nami kolejne, ciekawe wycieczko-pielgrzymki.