Pielgrzymko-wycieczka szlakiem cysterskim 16-18 VI 2015

Tegoroczna czerwcowa pielgrzymko-wycieczka na Dolny Śląsk wiodła "szlakiem cysterskim". Rozpoczęliśmy ją poranną modlitwą. Grupa 44 uczestników na czele z ks. prałatem Arturem Przybyłem udała się do miejsc historycznie związanych z pobytem i działalnością Cystersów na ziemiach zachodnich. Pierwszą miejscowością, którą zwiedziliśmy był Lubiąż. Tutaj właśnie w 1163 roku nastąpiło pierwsze na Śląsku osadzenie zakonu cystersów. Dokonał tego książe śląski Bolesław Wysoki. Sympatyczna pani przewodnik opowiedziała nam bardzo wiele o drugim największym w Europie obiekcie, w skład którego wchodzą: Bazylika Wniebowzięcia NMP z lat 1307-1340 oraz odrestaurowane: sala cesarska, klasztor a w nim refektarz i Pałac Opatów (XVII/XVIII w).Przed dalszą wędrówką spożyliśmy posiłek w " Karczmie cysterskiej", a następnie udaliśmy się do Legnickiego Pola, gdzie według legendy znalezione bezgłowe ciało Henryka II Pobożnego, poległego w bitwie w 1241 r. Pierwotnie wzniesiono tam kaplicę, a później gotycki kościółek pw. św. Trójcy i NMP. W bezpośrednim sąsiedztwie wznosi się monumentalny zespół pobenedyktyński z lat 1727-1733. We wnętrzu zachwyciły nas freski Cosmy Damiana Asama, jeden z najwspanialszych przykładów architektury barokowej na Śląsku. Następnie z modlitwą na ustach pielgrzymowaliśmy w kierunku Krzeszowa,  po drodze zatrzymując się i zwiedzając ruiny piastowskiego zamku w Bolkowie. Pełni wrażeń dotarliśmy do Domu Rekolekcyjno-Pielgrzymkowego Sióstr Elżbietanek, gdzie przygotowano dla nas obiadokolację i noclegi. Oczywiście jeszcze tego samego dnia  wszyscy wzięliśmy udział we Mszy św. sprawowanej przez naszego przewodnika duchowego.

Następnego dnia zwiedzaliśmy " Europejską Perłę Baroku"- kompleks klasztorny opactwa pocysterskiego. Dzięki przewodnikowi, który wykazał się  wielkim profesjonalizmem poznaliśmy historię: Bazyliki Mniejszej pw.  Wniebowzięcia NMP, gdzie króluje Matka Boża Łaskawa; Kościoła Brackiego pw. Św. Józefa. Właśnie tam obejrzeliśmy wspaniałe freski przedstawiające  "7 smutków i radości" św. Józefa, namalowane przez Michaela Willmanna. W południe u stóp Matki Bożej Łaskawej ks. A. Przybył odprawił mszę św. w intencji pielgrzymów.

Godziny popołudniowe upłynęły nam na zwiedzaniu Kamiennnej Góry, gdzie z jedna z dzielnic stała się filią obozu koncentracyjnego Gross-Rosen. Zwiedziliśmy kompleks podziemi " Arado" - tajne laboratorium Hitlera.

Środowy wieczór również na długo pozostanie w naszej pamięci. Spędziliśmy do w pięknie utrzymanym ogrodzie sióstr, przy ognisku, pieczeniu kiełbasek i śpiewie harcerskich piosenek. Czwartkowy poranek rozpoczęliśmy mszą św. dziękując Bogu za otrzymane łaski i prosząc o szczęśliwy powrót do domu. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Książu, aby zwiedzić piękny zamek, jego barokowe komnaty oraz tarasy kwiatowe wokół zamku. Następny punkt naszej pielgrzymki to Świdnica, gdzie zwiedziliśmy " Kościół Pokoju" - największy drewniany kościół protestancki w Europie. W czasie spaceru po mieście podziwialiśmy tez piękną katedrę diecezji świdnickiej pw. św. Stanisława i św. Wacława. To jeden z największych kościołów Dolnego Śląska (jego wieża ma 103 m wysokości) W Świdnicy zjedliśmy obiad i udaliśmy się w drogę powrotną, ale przed nami zwiedzanie Sanktuarium Św. Jadwigi w Trzebnicy. Klasztor w Trzebnicy ufundował książe Henryk Brodaty w 1202 r; za namową swej żony Jadwigi, jako siedzibę pierwszego w Polsce zakonu żeńskiego- cysterek. Trzebnicę opuszczaliśmy w strugach deszczu. Pełni wrażeń, oczarowani pięknem zwiedzanych obiektów , dziękując Bogu za wspaniałą pogodę i udaną pielgrzymkę, wracaliśmy do Gostynia. Wspomnę jeszcze, że najmłodszy uczestnik pielgrzymki miał 6 lat, a najstarszy 82 lata. Stworzyliśmy iście rodzinną atmosferę , dzięki zdyscyplinowaniu zobaczyliśmy tak wiele.